Skuteczność Stosowanej Analizy Zachowania potwierdziły liczne badania naukowe. Jednym z czynników wpływających na jej wysoką efektywność jest współpraca między terapeutą a rodziną dziecka. Już pierwsze badania przeprowadzone w latach siedemdziesiątych XX wieku przez Ivara Lovaasa (Lovaas & Smith, 1989) wykazały, że zaangażowanie ze strony rodziców i kontynuowanie przez nich programu terapeutycznego są niezbędnym warunkiem osiągnięcia przez dziecko pożądanych efektów.

Zespół terapeutyczny, jaki tworzy terapeuta wraz z rodziną, okazuje się szczególnie ważny w przypadku dzieci z autyzmem, które mają ogromne trudności z generalizacją, czyli przeniesieniem nauczonych umiejętności do nowego środowiska. Brak współpracy może spowodować, że zachowania opanowane w miejscu, gdzie prowadzona jest terapia, mogą nie pojawić się w innych sytuacjach np. w domu.

Każdy specjalista musi mieć świadomość, że przenoszenie terapii na grunt domowy wiąże się dla rodziców ze zmianą trybu życia. Zadaniem rodziców jest nauczenie się takiego samego sposobu postępowania i reagowania, jaki jest stosowany podczas terapii. Te zasady muszą stać się stylem życia całej rodziny.

Więcej o roli rodziców w terapii znajdziesz w lekcji 3 internetowego kursu Kwadrans dla terapii na www.kwadransdlaterapii.pl oraz w rozdziale 3 książki „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem” (A. Budzińska, GWP 2020).


FUNDACJA IWRD
ul. Malczewskiego 139, 80-114 Gdańsk

tel: 58 341 44 41, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

© 2015 - 2017 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Projekt strony: Studio WWW, Projektowanie stron www

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Więcej informacji znajdziesz Tutaj.