Techniki uczenia w terapii dziecka ze spektrum autyzmu
Terapia dziecka ze spektrum autyzmu wymaga od terapeuty wielu działań i umiejętności. Niezbędna jest umiejętność oceny sfer deficytowych, tworzenia programów terapeutycznych oraz weryfikowania ich skuteczności. Konieczna będzie również umiejętność przygotowania miejsca nauki, doboru materiałów edukacyjnych oraz zbudowania efektywnego systemu motywacyjnego.
Skuteczność terapeutyczna zależeć będzie również od doboru technik uczenia, których skuteczność została udokumentowana badaniami naukowymi.Terapeuci Przedszkola Terapeutycznego Fundacji Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka w swojej pracy posługują się następujacymi technikami uczenia:

1. Plany aktywności
Plan aktywności to zestaw zdjęć lub słów, które są wskazówką dla korzystającej z niego osoby do wykonania sekwencji czynności bądź określonych zadań. „Celem nauki korzystania z planów aktywności jest umożliwienie dzieciom z autyzmem wykonywania zadań lub aktywności bez bezpośrednich wskazówek i podpowiedzi ze strony rodzica bądź terapeuty” (dr M. McClannahan, dr P. Krantz, 2010)
Więcej o planach aktywności w terapii znajdziesz w lekcji 19 internetowego kursu Kwadrans dla terapii na www.kwadransdlaterapii.pl oraz w rozdziale 19 książki „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem” (A. Budzińska, GWP 2020).

2. Metoda wyodrębnionych prób
Metoda ta jest nastawiona na naukę konkretnych umiejętności takich jak: skupienie uwagi, kontakt wzrokowy, rozwijanie mowy i bardziej złożone umiejętności społeczne. Polega ona na rozbiciu zachowania na jednostki funkcjonalne (próby) i nauczania kolejno każdej z nich.
Więcej o metodzie wyodrębnionych prób w terapii znajdziesz w lekcji 22 internetowego kursu Kwadrans dla terapii na www.kwadransdlaterapii.pl oraz w rozdziale 22 książki „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem” (A. Budzińska, GWP 2020).

3. Metoda skryptów i ich wycofywanie
Skrypt to napisane lub nagrane słowo, fraza lub zdanie, które pozwala dziecku z autyzmem rozpocząć lub kontynuować konwersację. Skrypty powinny być dostosowane do poziomu funkcjonowania ucznia. Jeśli dziecko nie potrafi czytać, wskazane będą skrypty w formie audio. Skrypty wprowadzane są po tym jak dziecko opanuje już odpowiednie umiejętności z zakresu imitacji werbalnej.
Więcej o metodzie skryptów i ich wycofywaniu znajdziesz w lekcji 20 internetowego kursu Kwadrans dla terapii na www.kwadransdlaterapii.pl oraz w rozdziale 20 książki „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem” (A. Budzińska, GWP 2020).

4. Uczenie incydentalne
Czasem występuje ono pod innymi nazwami, takimi jak: uczenie sytuacyjne, uczenie środowiskowe czy paradygmat języka naturalnego. Uczenie incydentalne opiera się na naturalnej motywacji dziecka do otrzymania przedmiotów, czy też wykonania aktywności. Stosowane jest w celu rozwijania mowy. Polega ono na tym, że terapeuta czeka, aż dziecko zainicjuje konwersację na określony temat, a następnie reaguje w taki sposób, który pozwoliłby na pojawienie się w przyszłości kolejnych wypowiedzi.
Więcej o uczeniu incydentalnym znajdziesz w lekcji 21 internetowego kursu Kwadrans dla terapii na www.kwadransdlaterapii.pl oraz w rozdziale 21 książki „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem” (A. Budzińska, GWP 2020).

5. Wideomodelowanie
Wideomodelowanie jest formą uczenia, która bazuje na umiejętności naśladowania. Na nagranym filmie osoba, która jest modelem pokazuje dziecku sposób wykonania zadania. Uczeń najpierw uważnie obserwuje całą sytuację, a następnie stara się dokładnie odwzorować to, co zobaczył.
Więcej o wideomodelowaniu znajdziesz w lekcji 18 internetowego kursu Kwadrans dla terapii na www.kwadransdlaterapii.pl oraz w rozdziale 18 książki „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem” (A. Budzińska, GWP 2020).