Systemy motywacyjne w terapii dziecka ze spektrum autyzmu


Odniesienie sukcesu w oddziaływaniach terapeutycznych jest możliwe tylko wtedy, kiedy przygotuje się zindywidualizowany system motywacyjny i właściwie się go stosuje. Niestety, często okazuje się, że to co jest wzmocnieniem dla dzieci prawidłowo rozwijających się, nie jest nagrodą dla dziecka z autyzmem. Dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu mogą nie cieszyć się z pochwał i uznania ze strony dorosłych czy rówieśników. Związane jest to ze znacznymi deficytami w sferze społecznej i stanowi duże wyzwanie terapeutyczne, a od terapeuty wymaga to specjalnego podejścia do dziecka, aby móc zbudować indywidualny system motywacyjny.

W naszej pracy terapeutycznej wykorzystujemy m.in.:

1. Nagrody bezpośrednie

1. Nagrody bezpośrednie

Początek terapii jest bardzo ważny. Od niego zależy, czy dziecko będzie chciało współpracować z terapeutą, czy rodzicem, a w konsekwencji, czy możliwe będzie efektywne prowadzenie terapii. Nagrody są na co dzień obecne w życiu wszystkich ludzi. Dzieci prawidłowo rozwijające się są bardzo często nagradzane. Również dzieci ze spektrum autyzmu powinny być jak najczęściej nagradzane nagrodami, które stanowią dla nich wzmocnienie i motywują do dalszej pracy.

Więcej o nagrodach w terapii znajdziesz w lekcji 8 internetowego kursu Kwadrans dla terapii na www.kwadransdlaterapii.pl oraz w rozdziale 8 książki „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem” (A. Budzińska, GWP 2020).

2. Tablice wyboru nagród

2. Tablice wyboru nagród

Dzięki korzystaniu z tablicy wybory nagród uczymy dziecko umiejętności dokonywania wyboru interesujących dla niego rzeczy czy aktywności. Nagroda, którą dziecko samo wybiera, jest dla niego najbardziej atrakcyjna. Pozwala to na utrzymanie motywacji dziecka na najwyższym poziomie a jest to podstawowy element decydujący o sukcesie prowadzonych oddziaływań terapeutycznych.

Więcej o tablicach wyboru nagród znajdziesz w lekcji 9 internetowego kursu Kwadrans dla terapii na www.kwadransdlaterapii.pl oraz w rozdziale 9 książki „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem” (A. Budzińska, GWP 2020).

3. Żetonowy system wzmocnień

3. Żetonowy system wzmocnień

Nie zawsze za wykonaną aktywność, polecenie czy odpowiedź dziecko natychmiast otrzymuje nagrodę. Czasami musi na nią poczekać. W „odraczaniu nagrody” pomocny jest żetonowy system wzmocnień, który wykorzystuje zgeneralizowane wzmocnienia warunkowe do wypełniania przerwy pomiędzy pożądanym zachowaniem a wzmocnieniem docelowym.

Więcej o żetonowym systemie wzmocnień znajdziesz w lekcji 10 internetowego kursu Kwadrans dla terapii na www.kwadransdlaterapii.pl oraz w rozdziale 10 książki „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem” (A. Budzińska, GWP 2020).

4. Kontrakty behawioralne

4. Kontrakty behawioralne

Kontrakt jest umową pomiędzy uczniem a terapeutą, która musi być zawarta tuż przed wykonaniem określonej czynności lub zadania. Kontrakt behawioralny jasno określa, co dziecko musi zrobić, aby otrzymać konkretną nagrodę. Mimo, że nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę, to kontrakt behawioralny jest naturalnym sposobem, w jaki dorośli pokazują dzieciom, jakie mają względem nich oczekiwania.

Więcej o kontraktach behawioralnych w terapii znajdziesz w lekcji 10 internetowego kursu Kwadrans dla terapii na www.kwadransdlaterapii.pl oraz w rozdziale 10 książki „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem” (A. Budzińska, GWP 2020).


FUNDACJA IWRD
ul. Malczewskiego 139, 80-114 Gdańsk

tel: 58 341 44 41, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

© 2015 - 2017 Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka

Google Ads powered by Anibia.pl | Projekt strony: Studio WWW