Przedszkole Specjalne dla Dzieci z Zaburzeniem Autystycznym
Skuteczność Stosowanej Analizy Zachowania potwierdziły liczne badania naukowe. Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka jako jedyna placówka terapeutyczna w Polsce przeprowadziła badania pokazujące skuteczność prowadzonej w niej terapii. Link do artykułów z naszych badań tutaj.
Jednym z czynników wpływających na jej wysoką efektywność jest współpraca między terapeutą a rodziną dziecka. Już pierwsze badania przeprowadzone w latach siedemdziesiątych XX wieku przez Ivara Lovaasa (Lovaas & Smith, 1989) wykazały, że zaangażowanie ze strony rodziców i kontynuowanie przez nich programu terapeutycznego są niezbędnym warunkiem osiągnięcia przez dziecko pożądanych efektów.
Zespół terapeutyczny, jaki tworzy terapeuta wraz z rodziną, okazuje się szczególnie ważny w przypadku dzieci z autyzmem, które mają ogromne trudności z generalizacją, czyli przeniesieniem nauczonych umiejętności do nowego środowiska. Brak współpracy może spowodować, że zachowania opanowane w miejscu, gdzie prowadzona jest terapia, mogą nie pojawić się w innych sytuacjach np. w domu.
Każdy specjalista musi mieć świadomość, że przenoszenie terapii na grunt domowy wiąże się dla rodziców ze zmianą trybu życia. Zadaniem rodziców jest nauczenie się takiego samego sposobu postępowania i reagowania, jaki jest stosowany podczas terapii. Te zasady muszą stać się stylem życia całej rodziny.
Więcej o roli rodziców w terapii znajdziesz w lekcji 3 internetowego kursu Kwadrans dla terapii na www.kwadransdlaterapii.pl oraz w rozdziale 3 książki „Skuteczna terapia dziecka z autyzmem” (A. Budzińska, GWP 2020).
Szczegółowe zasady współpracy rodziców w nauczycielami IWRD opisane są w naszym regulaminie.