Przedszkole Specjalne dla Dzieci z Zaburzeniem Autystycznym
W IWRD co roku prowadzone są ewaluacje, które pozwalają na określenie poziomu funkcjonowania naszej placówki w różnych jej aspektach w danym roku szkolnym. Dzięki przeprowadzanym ewaluacjom informacje zwrotne otrzymują wszyscy pracownicy zatrudnieni w IWRD: nauczyciele-terapeuci, trenerzy, superwizorzy oraz personel administracyjny. Informacje uzyskane z ewaluacji pozwalają na wprowadzanie modyfikacji, które w konsekwencji wpływają na poprawę świadczonych przez nas usług i pozwalają jeszcze efektywniej pomagać dzieciom z autyzmem.
Podczas ewaluacji oceniane są różne aspekty prowadzonych oddziaływań terapeutycznych: pomiar „bycia w zadaniu” dziecka, z którym prowadzona jest terapia, umiejętności terapeutyczne nauczyciela-terapeuty, umiejętności w tworzeniu programów terapeutycznych i analizowaniu danych z prowadzonych oddziaływań terapeutycznych oraz profesjonalizm. Po przeprowadzonej ewaluacji nauczyciele-terapeuci uzyskują pisemne informacje w postaci protokołu z ewaluacji.
W ramach prowadzonej ewaluacji nauczyciela-terapeuty oceniane są również trzy główne programy, za które dana osoba jest odpowiedzialna: program edukacyjny, program terapeutyczny i program domowy. Protokół do oceny każdego z wymienionych programów zawiera informację o tym, czy poszczególne zadania realizowane w ramach danego programu są zindywidualizowane, czy wykresy pokazują zmianę zachowania w pożądanym kierunku, czy każdy program jest podpisany przez rodziców, co jest jednoznaczne z ich zgodą na jego realizację, czy co trzy miesiące mierzona jest zgodność między obserwatorami, tzw. IOA, czy zbierane są dane z początku terapii (tzw. pomiar początkowy) i z generalizacji.
Ewaluacja przeprowadzana przez rodziców ma charakter anonimowy. Formularz ewaluacji pozwala na uzyskanie odpowiedzi na pytania: jak dobrze znane są rodzicom zadania realizowane w obrębie wszystkich trzech wymienionych powyżej programów, czy rodzice są zadowoleni ze współpracy z kadrą terapeutyczną, ze skuteczności prowadzonej w IWRD terapii oraz sposobu komunikacji i życzliwości wszystkich nauczycieli-terapeutów.
Ewaluacja współpracowników ma charakter anonimowy. Każdy z pracujących nauczycieli-terapeutów otrzymuje informacje od tych osób, z którymi współpracuje w ciągu danego roku szkolnego. Dane z ewaluacji pozwalają na uzyskanie informacji na temat: zadowolenia ze współpracy, sposobu komunikacji i wzajemnej życzliwości, profesjonalizmu w przekazywaniu i przyjmowaniu informacji zwrotnych.
Ewaluacja ma charakter anonimowy. Każdy z superwizorów otrzymuje informacje od nauczycieli-terapeutów, u których prowadzi superwizje i przeprowadza ewaluacje. Formularz ewaluacji ocenia: elastyczność superwizora w ustalaniu terminów ewaluacji oraz to, czy pisemny protokół z superwizji jest oddany w terminie, czy superwizor jest pomocny, życzliwy, dostępny, oraz to jak przydatne są informacji zwrotne przez niego dawane.