Czym są plany aktywności?
Plan aktywności to zestaw zdjęć lub słów, które są wskazówką dla korzystającej z niego osoby do wykonania sekwencji czynności bądź określonych zadań.
Jak wyglądają plany aktywności?
Plany te mogą mieć różną formę, najczęściej jest to segregator/książeczka ze zdjęciami lub słowami umieszczonymi na pojedynczych stronach pokazującymi dziecku zadanie lub czynność do wykonania albo instruującymi je, aby wzięło nagrodę.
Error
W zależności od poziomu funkcjonowania dziecka plan może być szczegółowy (dzieli zadanie na etapy) lub ogólny (zawiera tylko jedno zdjęcie lub symbol odnoszące się do całego zadania). Wykorzystując technikę podpowiedzi manualnych uczy się dzieci otwierania planu aktywności, przechodzenia do kolejnych stron i wykonywania zadań.
"Celem nauki korzystania z planów aktywności jest umożliwienie dzieciom z autyzmem wykonywania zadań lub aktywności bez bezpośrednich wskazówek i podpowiedzi ze strony rodzica bądź terapeuty” - dr M.McClannahan, dr P.Krantz.
Dzięki współpracy Fundacji IWRD oraz Politechniki Gdańskiej powstała również aplikacja PRZYJAZNY PLAN. Nasi podopieczni mogą uczyć się różnych umiejętności korzystając z planów aktywności na tabletach. Takie plany mogą mieć formę slajdów - czyli dużych obrazków z napisami, bądź listy pisemnej. Aplikacja „Przyjazny Plan” jest całkowicie bezpłatna i w pełni dostępna zarówno dla nauczycieli, jak i rodziców. Aplikację można pobrać na Sklep Play i stosować w domu, szkole, czy innej placówce edukacyjnej, w której przebywa osoba z autyzmem. Mogą z niej korzystać dzieci, młodzież i osoby dorosłe.
Error
W 2016 roku Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka wydał dwie książki, które stanowią bazę merytoryczną do pracy z osobami z autyzmem i są bardzo pomocne w poznaniu zasad pracy przydatnych również podczas korzystania z aplikacji:
- „Plany aktywności dla dzieci z autyzmem. Uczenie samodzielności” (wydanie drugie), dr Lynn E. McClannahan & dr Patricia J. Krantz
- „Uczenie dzieci z autyzmem prowadzenia konwersacji. Metoda skryptów i ich wycofywania”, dr Lynn E. McClannahan & dr Patricia J. Krantz
Dziękujemy Fundacji Barbary Piaseckiej Johnson za wsparcie finansowe, dzięki któremu obie książki są dostępne w polskiej wersji językowej i można je nabyć w siedzibie Instytutu.
Poniżej przykłady jak nasi uczniowie uczą się wykonywania samodzielnych zadań wykorzystując plany aktywności, zarówno te papierowe jak i w formie elektronicznej.
Error